De ce este important sa fie asflalt pe starzi?
Fiecare dintre noi ne-am dori sa avem asfalt pe fiecare strada din localitatea in care avem domiciliu. Din pacate, inca in Romania exista strazi pe care nu a fost niciodata asternut un strat de asflat. Cei care au asfalt pe strada, stiu cat de util este acesta.
Nu se mai murdaresc pe haine cand ploua, le este mai usor sa se deplaseze cu masina, cu bicicleta, etc. In plus, pentru masini asfaltul este extrem de important, pentru sistemul de directie al acestora.
Asadar, se poate vedea cat de important este asfaltul doar din introducerea articolului. In randurile care urmeaza va prezentam cateva informatii foarte interesante legate de acest subiect. Doar cititi si descoperiti informatii care va pot ajuta.
Ce trebuie sa stiu despre asfalt?
Asfaltul este un amestec de agregate, liant si umplutura, utilizat pentru construirea si intretinerea drumurilor. Se poate asterne asfaltul si in incinta zonelor de parcare, a cailor ferate, in porturi, pe piste de aeroport, piste pentru biciclete, trotuare, si de asemenea, in zone de joaca si sport.
Agregatele utilizate pentru amestecurile asfaltice pot fi piatra zdrobita, nisip, pietris sau zgura. In prezent, anumite deseuri si produse secundare, cum ar fi resturile de constructii si demolari, sunt folosite ca agregate, ceea ce creste durabilitatea asfaltului.
Pentru a lega agregatele intr-un amestec coeziv se foloseste un liant. Cel mai frecvent, bitumul este folosit ca liant, desi in prezent sunt in curs de dezvoltare o serie de lianti pe baza de bio, cu scopul de a minimiza impactul drumurilor asupra mediului.
Cum se produce asfaltul?
Asfaltul este produs intr-o fabrica de asfalt. Aceasta poate fi o instalatie fixa sau chiar intr-o instalatie mobila de amestecare. Este posibil sa se produca intr-o fabrica de asfalt pana la 800 de tone pe ora.
Temperatura medie de productie a mixturii calde de asfalt este intre 150 si 180°C, dar in prezent sunt disponibile noi tehnici pentru a produce asfalt la temperaturi mai scazute.
Pentru a putea oferi cele mai bune performante diferitelor aplicatii, se poate folosi o mare varietate de mixturi asfaltice.
Datorita cerintelor diferite (cantitatea de trafic, cantitatea de vehicule grele, temperatura, conditii meteorologice, cerinte de reducere a zgomotului etc.) amestecul respectiv trebuie sa aiba o rigiditate si rezistenta la deformare.
Asfaltul trebuie sa faca fata presiunii aplicate de la rotile vehiculelor pe de o parte, dar pe de alta parte, trebuie sa aiba o rezistenta la incovoiere adecvata. Astfel, rezista fisurilor cauzate de presiunile variate exercitate asupra lor. In plus, o buna aplicare a straturilor de asflat este esentiala pentru a se asigura ca pot fi compactate complet pentru a obtine o durabilitate optima.
Mixturile asfaltice pot fi produse la diferite temperaturi. Exista asadar urmatoarele tipuri de asfalt:
1. Asfalt amestecat la cald (HMA)
Mixurile asfaltice fierbinti sunt produse in general la o temperatura intre 150 si 180 °C. In functie de utilizare, se poate utiliza un amestec asfaltic diferit.
2. Asfalt in amestec cald (WMA)
Acesta este produs la o temperatura cu aproximativ 20 – 40 °C mai mica decat un asfalt echivalent la cald. Este implicata mult mai putina energie, si in consecinta, se produce mai putin fum (ca regula generala, o reducere de 25 °C produce o reducere cu 75% a emisiilor de fum).
In plus, in timpul operatiunilor de asfaltare, temperatura materialului este mai scazuta, rezultand conditii de lucru imbunatatite pentru echipaj si o deschidere mai devreme a drumului.
3. Asfalt la rece
Amestecurile reci sunt produse fara incalzirea agregatului. Acest lucru este posibil doar, datorita utilizarii bitumului emulsionat in apa, care se sparge fie in timpul compactarii, fie in timpul amestecarii. Pe parcursul timpului de intarire, apa se evapora si rezistenta creste. Amestecuri reci sunt recomandate in special pentru drumurile cu trafic redus.